افزایش 57 درصدی حداقل حقوق کارگران تاثیری در تورم ندارد

افزایش 57 درصدی حداقل حقوق کارگران تاثیری در تورم ندارد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، احمد کرمی امروز به مناسبت هفته کار و کارگر در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما افزایش 57.4 درصدی حداقل حقوق کارگران در سال جاری منجر به تورم و یا ریزش نیروهای کار می‌شود یا نه، گفت: چون در سال‌های قبل حداقل حقوق کارگران نسبت به تورم عقب بود، باید در یک جایی این عقب‌ماندگی جبران می‌شد و امسال ملاحظه کردید که با وجود افزایش 57 درصدی حقوق ریزش کارگران نداشتیم و از طرفی کارفرمایان و تولیدکنندگان نیز در مذاکره با نماینده کارگران با این افزایش حقوق موافقت کردند.

وی تأکید کرد: این منطقی نیست که بگوییم چون حداقل حقوق کارگران 57 درصد رشد کرده است، باعث مشکلات کارگری و تورم می‌شود.

کرمی در پاسخ به این پرسش که کارگران می‌گویند حداقل حقوق کارگران یک قلم است که با افزایش 57 درصدی روبرو شده اما در جامعه هزاران قلم کالای مورد تقاضای خانوار کارگری به این تناسب افزایش می‌یابد، آیا باعث تورم می‌شود، اظهار داشت: درست است که حداقل حقوق کارگران افزایش یافته است، اما هر سال به واسطه نرخ تورمی که از سوی بانک مرکزی یا مرکز آمار اعلام می‌شود، به صنوف اجازه داده می‌شود افزایش کالا و خدمات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به همان نسبت اعمال کنند و به نظر من افزایش 57 درصدی حقوق  کارگران تأثیری در حوزه تورم ندارد، چون کارگران هرچه حقوق دریافت می‌کنند تا سر ماه هزینه جاری زندگی و اجاره خانه می‌کنند و کسانی که ادعا می‌کنند این مسأله به تورم منجر می‌شود، این ادعا نادرست است.

دبیرکل جامعه اسلامی کارگران گفت: تورم را‌‌‌‌‌‌‌‌ کسانی به وجود می‌آورند که به خرید و فروش ارز، سکه و به اقتصاد کاذب روی می‌آورند و برای توجیه روند غلط کار خود می‌گویند دستمزد کارگران باعث تورم می‌شود.

وی همچنین در مورد سهم دستمزد از هزینه تولید در کارگاه‌های کوچک گفت: به نظر من سهم دستمزد در هزینه کارگاه‌های کوچک زیر 10 درصد است و در افزایش هزینه تولید اثر زیادی ندارد.

کرمی همچنین در مورد امنیت شغلی کارگران و قراردادهای موقت چندماهه نیز گفت: موضوع اشتغال کارگران و قراردادهای باثبات باید به گونه‌ای باشد که فقط وزارت کار نباید در این زمینه پاسخگو باشد و مشکلات کارگری و کارفرمایی تنها به وزارت کار برنمی‌گردد. مسائل کارگری در وزارتخانه‌های دیگر مانند نیرو، جهاد کشاورزی و نفت هم وجود دارد و ما امیدواریم قراردادهای بلندمدت کارگران یا قراردادهای پیمانی با کف حداقل یک سال زمان منعقد شود.

دبیرکل جامعه اسلامی کارگران این را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت:‌ افزایش 57 درصدی  حداقل حقوق کارگران در طول سال‌‌های انقلاب بی‌سابقه بود، اما در سال‌های گذشته حداقل کمتر از تورم رشد کرده است.

وی همچنین در مورد سؤال برخی از نمایندگان مجلس از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برای عملکرد یک دولت بازه 7 تا 8 ماه مناسب نیست و باید حداقل یک دولت یک سال و نیم کار کند، بعد وارد سؤال و جواب بشویم. از طرفی عمده سؤالات از وزیر کار به خاطر حاشیه‌های ایجادشده در شرکت‌های زیر مجموعه تامین اجتماعی است که به نظر من باید سازمان تامین اجتماعی از بدنه وزارت کار و رفاه اجتماعی جدا شود و هر کس که وزیر کار می‌شود، با آرامش به وظایف خود اقدام کند.

کرمی همچنین در مورد شعار دولت مبنی بر ایجاد سالانه یک میلیون واحد مسکونی و یک میلیون شغل، گفت: به نظر من این ظرفیت در کشور وجود دارد که ظرف 5 سال مشکل مسکن حل شود، اما باید افرادی در سمت استانداری‌ها قرار گیرند که حرفه‌ای باشند و دولت از بین هر هزار نفر یک استاندار کاربلد انتخاب کند.

وی اضافه کرد: ایجاد سالانه یک میلیون شغل با توجه به امکانات کشور و منابع طبیعی قابل اجراست فقط باید مدیرانی انتخاب شوند که کاربلد باشند و حداقل 70 درصد هزینه‌های جاری را‌‌‌‌‌‌‌‌ از محل درآمدهای استانی تامین کنند، نه اینکه دولت ثروتی که برای کشور ایجاد می‌کند را‌‌‌‌‌‌‌‌ صرف هزینه‌های استانی نماید.

دبیرکل جامعه اسلامی کارگران در مورد اینکه آیا شما به روش مدیریت ایالتی و ولایتی قائل هستید و آیا همه استان‌های کشور به یک منوال توسعه متوازن پیدا کرده‌اند که انتظار داشته باشید هزینه‌های هر استان به میزان 70 درصد از داخل استان تامین شود، گفت: نظر من روش اداره ایالاتی و ولایتی نیست، بلکه همان استان‌های محروم مانند ایلام و سیستان و بلوچستان به جهت موقعیت جغرافیایی و همسایگی با کشورهای هم مرز می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد و از غنی‌ترین استان‌ها باشد به شرط آنکه یک استاندار قوی در هر استان به کار گرفته شود.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: در سیستان و بلوچستان شرایط خوبی برای تولید برق وجود دارد که علاوه بر تامین نیاز استان و کشور، می‌تواند صادر شود یا در استان ایلام به جهت موقعیت جغرافیایی و هم‌مرزی با کشور عراق می‌توان با صادرات و واردات درآمد خوبی ایجاد کرد و همه اینها بستگی به این دارد که آیا یک استاندار قوی برای استان انتخاب می‌کنیم یا نه.

کرمی همچنین به طرحی در جامعه اسلامی کارگران اشاره کرد که ظرف دو ماه آینده برای مشاغل خانگی روستایی در زمینه دامداری و کشاورزی می‌تواند اشتغال برای خانوارهای روستایی ایجاد کند.

به گفته کرمی برای اشتغال فرزندان کارگران تاکنون سه شعبه دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط جامعه اسلامی کارگران در استان‌ها ایجاد شده و قرار است تا آخر سال 30 شعبه دانشگاه علمی کاربردی در کشور ایجاد شود.

 

منبع: خبرگذاری فارس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
Scroll to Top